رانندگی در برف و یخ (راهنما)

  • شرح مطلب
  • سایر مطالب

رانندگی در برف و یخ (راهنما)

– اگر تصمیم دارید با وسیله نقلیه خودتان راهی یک سفر زمستانی شوید، توصیه می کنیم قبل از سفر یک بار دیگر مقررات رانندگی در جاده ها را مرور کنید. یادتان باشد بیشترین آمار مرگ و میر کشور به تصادفات جاده ای اختصاص دارد که در این میان اشتباهات فردی و نادیده گرفتن قوانین راهنمایی و رانندگی در این تصادفات حرف اول را می زنند…

– حداکثر سرعت مجاز انواع سواری و وانت بار در آزاد راه‌ها ۱۲۰کیلومتر و اتوبوس مینی‌بوس، تریلر و کامیون ۱۱۰کیلومتر و حداقل سرعت این وسایل نقلیه در اتوبان‌ها ۷۰کیلومتر در ساعت است.

– در بزرگراه ها خودروهای سبک می توانند با ۱۱۰کیلومتر و وسائط نقلیه سنگین و عمومی با ۱۰۰کیلومتر در ساعت حرکت کنند. این در حالی است که کلیه وسایل نقلیه در جاده‌های اصلی در طول روز می توانند تا ۹۵کیلومتر سرعت داشته باشند که این میزان در شب به ۸۵کیلومتر می رسد. در جاده‌های فرعی هم هنگام روز ۸۵کیلومتر و هنگام شب ۷۵کیلومتر سرعت داشتن مجاز است. یادتان باشد که تحقیقات به عمل آمده نشان داده کاهش سرعت به میزان ۱۰کیلومتر در ساعت، میزان تصادف را ۲۰درصد، تعداد مجروحان را  ۳۰درصد و تلفات جانی را ۴۰درصد کاهش می‌دهد.

استفاده از نور بالا در فاصله ۱۵۰متری با خودروی جلویی مجاز است به جز در مواقع ضروری مثل مه گرفتگی و درصورت نبود مه شکن در حین بروز کولاک و مه.

– پشت فرمان خوراکی و آب نخورید، تا حد ممکن صحبت نکرده و به سرنشینان نگاه نکنید.

– توجه به ضخامت عاج لاستیک یکی دیگر از مواردی است که باید رعایت کنید. برای ترددهای برون شهری عاج لاستیک شما باید حداقل سه‌میلی‌متر باشد.

– اغلب رانندگان که مهارت کافی ندارند به محض ورود به معابر خارج از شهر سبقت‌های متعددی می گیرند این کار در هنگام باران باعث کاهش سطح اصطکاک لاستیک با آسفالت و بروز سوانح خطرناک می‌شود.

– قبل از سبقت گرفتن باید به پاسخ صحیح این سوالات رسیده باشید که :
۱) چه مسافتی برای سبقت گرفتن نیاز است؟ ۲) شعاع آزاد دید چه قدر است؟ ۳) سرعت خودروی مقابل و طول زمان شتاب‌گیری چقدر است؟ ۴) با چه سرعتی می توان سبقت گرفت؟ ۵)آیا قانون اجازه چنین سرعتی را می‌دهد؟ ۶) از سبقت گرفتن چه نفعی عایدم می‌شود؟

– قبل از سفر از سلامتی ترمزها و چراغها اطمینان پیدا کنید و نسبت به تمیزی شیشه‌ها و میدان دید، تنظیم فرمان و… اقدام کنید.

– قبل از سفر گوش به زنگ اخبار هواشناسی و آب و هوای مقصد و مبدا باشید و با تماس با شماره تلفن گویای ۱۴۱ از وضعیت راه ها، محدودیت های ترافیکی و… مطلع شوید. یادتان باشد دز طول جاده به علایم و هشدارها توجه کافی داشته باشید و هنگام عبور از مناطق پرتردد و محل عبور حیوانات اهلی، کمال دقت را به کار برده و در هنگام تعویض تایر فاصله ایمنی از خط ترافیک را حفظ کنید.

– به ازای هر ۱۵کیلومتر سرعتی که در ساعت دارید، باید به اندازه طول یک ماشین با خودروی جلویی فاصله داشته باشید.

– اگر وسیله ای را با خود در جاده حمل می کنید که طول آنها بیش از نیم متر از ماشین بیرون است، نصب پرچم قرمز را فراموش نکنید.

– بستن کمربند ایمنی به عنوان یک قانون الزامی است چرا که هنگام تصادف تا حدود زیادی از وارد آمدن لطمه جانی به سرنشینان جلوگیری می‌کند.

– دلایلی مثل خستگی و خواب آلودگی، نقص عضو، استعمال مواد مخدر، بی توجهی به مقررات، عجله و شتاب بی‌مورد، عدم تشخیص سهم عبور سایرین، لجبازی، رانندگی در اوج احساسات و… همیشه دلخراش ترین سوانح رانندگی را در پی داشته اند. بنابراین اگر جان خود و اطرافیانتان را دوست دارید، از آنها دوری کنید.

– یکی از صحنه های رویایی در هنگام سفر، رانندگی در جاده های یک دست سفید و زیبای برفی است. برای لذت بردن از چنین مناظری و رانندگی در طبیعت باید زنجیر چرخ یا لاستیک یخ شکن داشته باشید. بهتر است قبل از اینکه با چنین شرایطی روبرو شوید، بستن زنجیر چرخ را یاد بگیرید.

– با دنده سنگین حرکت کنید. به خاطر بسپارید که اگر لاستیک های معمولی داشته باشید و ناچار به رانندگی در برف و یخ شدید، به آهستگی و با دنده سنگین، با دقت بسیار می توانید از این شرایط دور شوید. حتی می توانید باد لاستیک ها را کمی کم کنید تا میزان سنگینی و اصطحکاک لاستیک را با جاده بیشتر نمایید.

– اگر ماشین در برف حرکت نمی کرد، با دست برف جمع شده در جلو لاستیک را جدا کنید. همچنین ریختن نمک یا شن بر روی زمین یخ زده و برفی بسیار کمک کننده خواهد بود. اگر این موارد نیز جواب نداد، در جلوی لاستیک های ماشین، زیرپایی یا گونی پهن کنید تا ماشین از چاله برفی بیرون بیاید. ماشین را به آرامی و با دنده دو بر روی گونی ها به حرکت در آورید. در نتیجه به همراه داشتن وسایلی همچون گونی، نمک یا شن، زنجیر چرخ، پتوی اضافه و لباس گرم و لوازم یدکی خودرو در صندوق عقب خودرو الزامی است.

– باید با نوع ماشین خود هم آگاه باشید. این موضوع که ماشین شما، جزو اتومبیل های دیفرانسیل عقب و موتور جلو است یا اینکه دیفرانسیل جلو و موتور جلو دارد، در هنگام رانندگی در برف و یخ بسیار مهم است. کنترل فرمان در ماشین های دیفرانسیل جلو و موتور جلو بسیار راحت تر از دیگر اتومبیل هاست.

– به چراغ های ماشین دقت داشته باشید. با نور پایین و با احتیاط در هوای مه آلود رانندگی کنید. اگر مه شکن ندارید یا هوا به اندازه ای مه آلود است که به هیچ عنوان تا چند متر جلوتر از ماشین را نمی توانید ببینید، سعی کنید ماشین را با چراغ های روشن، جایی دورتر از خط جاده پارک کنید و تا زمان از بین رفتن مه صبر کنید. برای چنین شرایطی همیشه چراغ های جلو، راهنماها و چراغ های عقب را بررسی کنید. شیشه های بغل، برف پاک کن ها و بخاری را نیز بررسی کنید تا ایرادی نداشته باشند.

– در هنگام رانندگی در برف و یخ از نور پایین برای نتیجه بهتر در دید استفاده کنید.

– به مسیر دقت کنید و تا حد امکان از خطوط وسط و کناره جاده استفاده کرده و ماشین را در مسیر درست قرار دهید.

– با سرعت ثابت رانندگی و کمتر از جاده های خشک رانندگی کنید.

– در پیچ ها به آرامی و با دقت بیشتر رانندگی کنید و فرمان ماشین را به سرعت نچرخانید.

– از ترمز ناگهانی یا گردش ناگهانی بپرهیزید.

– پای خود را بسیار بر روی پدال گاز فشار ندهید یا به سرعت تغییر سرعت ندهید

– در هنگام رانندگی در برف و یخ جاده ها را بشناسید. اگر جاده دست انداز بسیار دارد، اگر باریک است، اگر در یک سمت شما دره، پرتگاه یا هر تغییر ارتفاعی وجود دارد، حواس خود را بیشتر جمع نموده، با دنده سنگین برانید و از لبه ها فاصل بگیرید.

– در هنگام گردش به هیچ عنوان از ترمز استفاده نکنید. اگر نیاز به ترمز و کاهش سرعت دارید، آن را زمانی که در مسیر مستقیم هستید انجام دهید و فاصله ترمز را بر روی برف و یخ بیشتر از حد معمول در نظر بگیرید. به آرامی و به گونه ای ترمز کنید که چرخ ها قفل نشوند. برای ترمز در هنگام رانندگی در برف و یخ ۳ الی ۴ برابر فاصله عادی را در نظر بگیرید. در صورت سر خوردن ماشین، تنها پایتان را از روی پدال گاز بردارید و فرمان را در مسیر چرخش نگاه دارید تا به چرخ های جلوی ماشین فرصت قرار گیری بر روی جاده را بدهید. مراقب دیگر رانندگان نیز باشید. در این مواقع اصلا ترمز نکنید.

.
منابع:

.https://newsmedia.tasnimnews.com
.https://www.beytoote.com

رانندگی در برف و یخ (راهنما)
top