۱۲ خوراکی موثر در تقویت مو که زیبایی موهایتان را دو چندان می کنند

  • شرح مطلب
  • سایر مطالب
همه افراد علاقه مند به داشتن موهای سالم و زیبا هستند و به نظر می رسد که همیشه توسل به محلول های شیمیایی و سرم های تقویتی مو به اندازه کافی کارآمد نیست، به علاوه خرید این محصولات نیاز به هزینه کردن بعضا قابل توجهی نیز دارد. اما شما می توانید به کمک بهترین موارد خوراکی موثر در تقویت مو زیبایی موهای خود را دو چندان کنید.
پیش از هر چیز لازم است بدانید که موهای شما در حدود ۰٫۵ اینچ (۱٫۲۵ سانتی متر) در هر ماه و ۶ اینچ (۱۵ سانتی متر) در سال رشد می کند. به علاوه سرعت رشد آن به عواملی مانند سن، سلامتی ، ژنتیک و رژیم غذایی بستگی دارد. اگر چه شما نمی توانید عواملی مانند سن و ژنتیک را تغییر دهید، رژیم غذایی چیزی است که شما بر آن کنترل دارید. در حقیقت، مصرف رژیم غذایی فاقد مواد مغذی مناسب می تواند منجر به ریزش مو شود. از طرف دیگر، خوردن یک رژیم متعادل با مواد مغذی مناسب می تواند به رشد مو کمک کند، به خصوص اگر به دلیل تغذیه ضعیف دچار ریزش مو شده باشید.
در اینجا ۱۲ بهترین غذایی که می توانید برای تقویت رشد مو بخورید، ارائه شده اند. در ادامه با مجله آرایش یاب همراه باشید.

خوراکی موثر در تقویت مو

1٫ تخم مرغ

تخم مرغ منبع عالی پروتئین و بیوتین است ، دو ماده مغذی که ممکن است رشد مو را تقویت کند. خوردن پروتئین کافی برای رشد مو از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا فولیکول های مو از بیشتر پروتئین ها ساخته شده اند. کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث تقویت ریزش مو (منبع ۱Trusted) خواهد شد. بیوتین برای تولید پروتئین مو به نام کراتین ضروری است ، به همین دلیل مکمل های بیوتین اغلب برای رشد مو به بازار عرضه می شوند. تحقیقات همچنین نشان داده است که مصرف بیشتر بیوتین می تواند به بهبود رشد مو در افرادی که کمبود بیوتین دارند کمک کند. با این حال ، اگر رژیم غذایی متعادل مصرف می کنید ، کمبود بیوتین غیر معمول است. شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد افراد سالم از مصرف بیشتر بیوتین سود می برند. تخم مرغ همچنین منبع خوبی از روی ، سلنیوم و سایر مواد مغذی سالم برای مو است. این باعث می شود آنها یکی از بهترین مواد غذایی برای مصرف بهینه موها باشند.

۲٫ انواع توت ها، خوراکی موثر در تقویت مو

انواع توت ها با ترکیبات مفید و ویتامین هایی وجود دارند که ممکن است باعث رشد مو شوند. این شامل ویتامین C است که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد. آنتی اکسیدان ها می توانند در محافظت از فولیکول های مو در برابر آسیب در برابر مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد کمک کنند. این مولکول ها به طور طبیعی در بدن و محیط وجود دارند. به عنوان مثال ، ۱ فنجان (۱۴۴ گرم) توت فرنگی ۱۴۱٪ از نیازهای روزانه ویتامین C شما را تأمین می کند. همچنین بدن از ویتامین C برای تولید کلاژن استفاده می کند ، پروتئینی است که به تقویت مو کمک می کند تا از شکنندگی و شکنندگی آن جلوگیری کند. از این گذشته ، ویتامین C بدن را در جذب آهن از رژیم غذایی کمک می کند. سطح پایین آهن ممکن است باعث کم خونی شود که با ریزش مو در ارتباط است.

۳٫ اسفناج

اسفناج یک سبزی سبز سالم است که دارای مواد مغذی مفیدی مانند فولات ، آهن و ویتامین های A و C است که همگی باعث رشد مو می شوند. ویتامین A به غدد پوست کمک می کند تا سبوم تولید کنند. این ماده روغنی به مرطوب کردن پوست سر برای سالم نگه داشتن مو کمک می کند. یک فنجان (۳۰ گرم) اسفناج تا ۵۴٪ از نیازهای ویتامین A روزانه شما را تأمین می کند. اسفناج همچنین یک منبع عالی آهن از گیاه است که برای رشد مو ضروری است. آهن به سلولهای قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن را در بدن خود حمل کنند تا سوخت و ساز بدن شما را تقویت کرده و به رشد و ترمیم آنها کمک کند.

۴٫ ماهی چرب، خوراکی موثر در تقویت مو

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا ، شاه ماهی و ماهی خال مخالی دارای مواد مغذی هستند که ممکن است باعث رشد مو شوند. آنها منابع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که با رشد مو ارتباط دارند. یک مطالعه در ۱۲۰ زن نشان داد که مصرف یک مکمل حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ و همچنین آنتی اکسیدان ها ریزش مو و افزایش تراکم مو را کاهش می دهد. یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف یک مکمل روغن ماهی باعث کاهش چشمگیر ریزش مو و افزایش رشد مو در خانمهای دارای موهای نازک می شود. با این وجود ، مطالعات اندکی در مورد اسیدهای چرب امگا ۳ و رشد مو وجود دارد. قبل از اینکه متخصصان بهداشت بتوانند توصیه های لازم را انجام دهند ، مطالعات بیشتری لازم است. ماهی چرب همچنین منبع خوبی از پروتئین ، سلنیم ، ویتامین D3 و ویتامین های گروه B ، مواد مغذی است که ممکن است به تقویت موهای قوی و سالم کمک کند.

۵٫ سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین منبع بسیار خوبی از بتاکاروتن است. بدن این ترکیب را به ویتامین A تبدیل می کند ، که به سلامتی مو ارتباط دارد. یک سیب زمینی شیرین متوسط (حدود ۱۱۴ گرم) حاوی بتاکاروتن کافی است تا بیش از چهار برابر نیاز روزانه ویتامین A شما را تأمین کند. تحقیقات نشان داده اند که ویتامین A باعث تولید سبوم می شود و به سالم ماندن مو کمک می کند. از این گذشته ، ویتامین A همچنین می تواند سرعت رشد مو را تسریع کند و رشد موهای ضخیم تر را ترغیب کند ، در حالی که از بازگرداندن سایر فولیکول های مو جلوگیری می کند.

۶٫ آووکادو

آووکادو خوشمزه ، مغذی و منبع خوبی از چربی های سالم است. آنها همچنین منبع عالی ویتامین E هستند که ممکن است رشد مو را تقویت کند. یک آووکادو متوسط (حدود ۲۰۰ گرم) ۲۱٪ از نیازهای روزانه ویتامین E شما را تأمین می کند. مانند ویتامین C ، ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که با خنثی کردن رادیکال های آزاد به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کند. در یک مطالعه ، افراد مبتلا به ریزش مو بعد از مصرف مکمل ویتامین E به مدت هشت ماه ، ۳۴٫۵ درصد رشد مو را تجربه کردند. ویتامین E همچنین مناطقی از پوست مانند پوست سر را از استرس اکسیداتیو و آسیب محافظت می کند. پوست آسیب دیده در پوست سر می تواند منجر به کیفیت پایین مو و تعداد کمتر فولیکول های مو شود. علاوه بر این ، آووکادو منبع خوبی برای اسیدهای چرب ضروری است. این چربی ها توسط بدن قابل تولید نیستند ، اما بلوک های اساسی ساختاری سلول های شما هستند. کمبود اسیدهای چرب ضروری با ریزش مو ارتباط دارد.

۷٫ مغزها

آجیل ها خوشمزه ، راحت هستند و حاوی انواع مواد مغذی هستند که می توانند رشد مو را تقویت کنند. به عنوان مثال ، یک اونس (۲۸ گرم) بادام ۳۷ درصد از نیازهای روزانه ویتامین E شما را تأمین می کند. علاوه بر این ، آنها همچنین طیف گسترده ای از ویتامین های گروه B ، روی و اسیدهای چرب ضروری را تأمین می کنند. کمبود در هر یک از این مواد مغذی با ریزش مو مرتبط است. علاوه بر رشد مو ، آجیل به طیف گسترده ای از مزایای سلامتی دیگری نیز مرتبط است ، از جمله کاهش التهاب و خطر کمتر بیماری قلبی. این باعث می شود آجیل ها علاوه بر عالی و آسان به رژیم غذایی شما باشند.

۸٫ غلات، خوراکی موثر در تقویت مو

دانه ها مقدار زیادی مواد مغذی با کالری نسبتاً کمی را تحویل می دهند. همچنین بسیاری از این مواد مغذی ممکن است باعث رشد مو شوند. اینها شامل ویتامین E ، روی و سلنیم است. یک اونس (۲۸ گرم) تخمه آفتابگردان ، تقریباً ۵۰٪ از نیازهای ویتامین E شما را با طیف گسترده ای از ویتامین های B سالم مو  فراهم می کند. از این گذشته ، دانه های خاصی مانند بذر کتان و دانه چیا نیز اسیدهای چرب امگا ۳ را تأمین می کنند. یک وعده (۲۸ گرم) از دانههای کتان ۶۳۸۸ میلی گرم اسیدهای چرب امگا ۳ را فراهم می کند. این اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتر از نیمی از فیله (۱۷۸ گرم) ماهی قزل آلا  است. با این حال ، بذر کتان نوعی اسید چرب امگا ۳ را فراهم می کند که توسط بدن به همان اندازه امگا ۳ موجود در ماهی های چرب مورد استفاده قرار نمی گیرد. با این وجود ، این یک رژیم عالی است. برای به دست آوردن بیشترین تنوع مواد مغذی ، بهتر است مخلوطی از دانه ها مصرف شود.

۹٫ فلفل شیرین

فلفل دلمه ای منبع عالی ویتامین C است که ممکن است به رشد مو کمک کند. در حقیقت ، یک فلفل زرد تقریباً ۵/۵ برابر ویتامین C نسبت به پرتقال تأمین می کند. ویتامین C به تقویت تولید کلاژن کمک می کند ، که می تواند به تقویت رشته های مو کمک کند. این یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند رشته های مو را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند. استرس اکسیداتیو هنگامی رخ می دهد که رادیکال های آزاد سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی بدن را تحت الشعاع خود قرار دهند. این به ریزش مو و رنگ آمیزی مو پیوند داده شده است. علاوه بر این ، فلفل دلمه ای همچنین منبع عالی ویتامین A است.

۱۰٫ میگو

میگو صدف محبوب است که سرشار از بسیاری از مواد مغذی است که پتانسیل رشد مو را دارد. به عنوان مثال ، میگو منبع عالی پروتئین ، ویتامین های گروه B ، روی ، آهن و ویتامین D. است. ۳/۳ اونس (۱۰۰ گرم) میگو ۳۸ درصد از نیازهای ویتامین D روزانه شما را تأمین می کند. جالب توجه است كه مطالعات، كمبود ویتامین D3 را به ریزش مو مرتبط كرده است. با وجود چربی بسیار کم ، میگو مقدار کمی اسیدهای چرب امگا ۳ را نیز تأمین می کند. رژیم های غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ با بهبود رشد مو ارتباط دارند

۱۱٫ لوبیا، خوراکی موثر در تقویت مو

لوبیا منبع عالی پروتئین گیاهی است که برای رشد مو ضروری است. مانند صدف ، لوبیا منبع خوبی از روی است که به چرخه رشد و ترمیم مو کمک می کند. یک وعده ۳٫۵ لیتری (۱۰۰ گرم) لوبیای سیاه ۷٪ از نیاز روزانه روی شما را تأمین می کند. آنها همچنین بسیاری از مواد مغذی سالم مو ، از جمله آهن ، بیوتین و فولات را تأمین می کنند. مهم تر از همه این مزایا ، لوبیا بسیار متنوع و ارزان است و همین امر باعث می شود تا علاوه بر این به رژیم غذایی ساده نیز برسند.  مجموعه ای از لوبیا را بصورت آنلاین پیدا کنید.

۱۲٫ گوشت

گوشت یکی از اصلی ترین رژیم های غذایی افراد است و سرشار از مواد مغذی است که به رشد مو کمک می کند. پروتئین موجود در گوشت به رشد کمک می کند و به ترمیم و تقویت فولیکول های مو کمک می کند. یک وعده ۳/۵ اونسی (۱۰۰ گرم) از استیک پخته شده شیرلوین به اندازه ۲۹ گرم پروتئین فراهم می کند. به ویژه گوشت قرمز سرشار از نوعی آهن است که جذب آن بسیار آسان است. این ماده معدنی به سلولهای قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن را به کلیه سلول های بدن از جمله فولیکول های مو منتقل کنند. کمبود پروتئین و آهن با ریزش مو ارتباط دارد.

.
منابع:
.https://mag.arayeshyab.com