ویتامین های مفید برای مو کدامند؟

  • شرح مطلب
  • سایر مطالب
بسیاری از افراد موهای سالم را نشانه سلامت یا زیبایی می دانند. مانند هر قسمت دیگر از بدن شما، موها نیز برای داشتن سلامت و رشد به مواد مغذی مختلفی احتیاج دارند که بخشی از آن را از تغذیه و بخشی دیگر را از شامپوهای ویتامینه و مقوی، ماسک مو و … دریافت می کنند.
در حقیقت، بسیاری از کمبودهای تغذیه ای با ریزش مو ارتباط دارند. در حالی که عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون ها نیز در رشد مو تأثیر گذاشته و باید برای مبارزه با اثر منفی آن ها، از محصولات تقویتی بهره ببرید.
.

شامپوهای ویتامینه + محصولات مراقبت از مو

  1. ویتامین A

تمام سلول ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارند و این شامل مو نیز می شود. ویتامین A همچنین به غدد پوست کمک می کند تا یک ماده روغنی به نام سبوم ایجاد کنند. سبوم پوست سر را مرطوب کرده و به سلامت مو کمک می کند.
رژیم های غذایی با کاستی ویتامین A ممکن است به مشکلات مختلفی منجر شود، از جمله ریزش مو. در حالی که دریافت ویتامین A به اندازه کافی مهم است، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است خطرناک باشد. مطالعات نشان می دهد که مصرف بیش از حد ویتامین A همچنین خود ممکن است به ریزش مو منجر شود.
سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم پیچ سرشار از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A همچنین می تواند در محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ و ماست یافت شود. روغن جگر ماهی ماهی به ویژه یک منبع خوب است.
اما شما می توانید از شامپو های ویتامینه و تقویت کننده های مو، حاوی ویتامین A استفاده کنید.
 

  1. ویتامین های گروه B

یکی از شناخته شده ترین ویتامین ها برای رشد مو، ویتامین B به نام بیوتین است. مطالعات کمبود بیوتین را با ریزش مو در انسان مرتبط می دانند. سایر ویتامین های گروه B به ایجاد گلبول های قرمز خون کمک می کنند و این گلبول ها، اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول های مو منتقل می کنند. این فرایندها برای رشد مو مهم هستند.
می توانید ویتامین های گروه B را از بسیاری از غذاها، از جمله غلات کامل، بادام، گوشت، ماهی، غذاهای دریایی و سبزیجات تیره دریافت کنید. علاوه بر این، غذاهای حیوانی تنها منابع خوب ویتامین B12 هستند. بنابراین اگر رژیم گیاهخواری یا وگان را دنبال می کنید، مصرف یک مکمل را در نظر بگیرید.
شامپوهای ویتامینه گیاهی حاوی ویتامین های گروه B نیز اثربخشی فوق العاده ای دارند.
 

  1. ویتامین C

آسیب رادیکال های آزاد می تواند رشد را مسدود کرده و باعث پیر شدن موهای شما شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند.
علاوه بر این، بدن شما برای ایجاد پروتئینی معروف به کلاژن – بخش مهمی از ساختار مو – به ویتامین C نیاز دارد. ویتامین C همچنین به بدن شما کمک می کند آهن، ماده معدنی لازم برای رشد مو را جذب کند. توت فرنگی، فلفل و مرکبات همه منابع خوبی برای ویتامین C هستند.
اما در یک ماسک موی قوی و غنی از ویتامین C، نیز چنین خواصی را برای طراوت بخشی به موهای خود خواهید یافت.
 

  1. ویتامین D

ویتامین D ممکن است به ایجاد فولیکول های جدید مو کمک کند. ویتامین D در رشد موی تازه نقش دارد، البته به جز آن خواص فوق العاده دیگری نیز با این ویتامین همراه هستند.
بدن شما از طریق تماس مستقیم با اشعه خورشید ویتامین D تولید می کند. منابع غذایی مناسب ویتامین D شامل ماهی های چرب، روغن کبد ماهی، برخی از قارچ ها و غذاهای غنی شده است.
 

  1. ویتامین E

مشابه ویتامین C، ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می تواند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند. در یک مطالعه، افراد مبتلا به ریزش مو پس از ۸ ماه مکمل سازی با ویتامین E، رشد ۳۴٫۵ درصدی رشد مو را تجربه کردند. دانه های آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو همگی منابع خوبی از ویتامین E هستند.
 

.
منابع:
.https://mag.arayeshyab.com