چگونه احساس خوشبختی را در خود بالا ببریم؟

  • شرح خبر
  • سایر اخبار
چگونه احساس خوشبختی را در خود بالا ببریم؟

اغلب روان‌پزشکان به‌ عنوان اولین سوال می‌پرسند که هدف شما از شرکت در جلسات روان‌درمانی چیست و پاسخ اکثر بیماران این است که می‌گویند: «فقط می­‌خواهم شاد و خوشبخت باشم!»

“فقط می­‌خواهم شاد و خوشبخت باشم!”؛ این جمله، راه را روشن می­کند و مفهوم کامل را می­رساند.‌‌ اکثر ما درمانگرها نیز در این مورد هم­‌رای هستیم که چون ما هم می­خواهیم که شما شاد و خوشبخت باشید … اما متاسفانه این خواسته­ ساده و معقول، سوال‌های پیچیده­ و فراوانی را به‌دنبال خود دارد که درطول تاریخ ذهن­های برتر دنیا با آن دست‌به‌گریبان بوده‌اند:

‌‌چه عواملی باعث خوشبختی انسان­ها می­شود؟ و یا خوشبختی چیست و چگونه به دست می‌آید؟

و حالا چند پاسخ کوتاه از زبان بزرگ‌ترین متفکرین جهان:

ارسطوخوشبختی بستگی به خود ما انسان‌ها دارد.

سقراط: خوشبختی زمانی به‌وجود می­آید که کنترل متفکرانه‌ای برروی خواسته­ها و احساساتمان داشته ­باشیم و ابعاد مختلف روحمان را با هم هماهنگ کنیم.

اپیکوروس: برای به‌دست‌آوردن خوشبختی، از خواسته­های غیرضروری بپرهیزید تا به آرامش درونی برسید.‌‌ با از داشته­های کوچکتان راضی و خشنود باشید .

‌‌ خیلی سریع و بی‌مقدمه به دنیای مادی امروز برمی‌گردیم و تنها روی یک کلید به‌خصوص که «پول» نام دارد، تاکید می‌کنیم. درواقع این باور که پول زیاد انسان را خوشبخت می­کند، از ناارزش‌های جامعه امروزی ما ‌‌ سرچشمه می‌گیرد. شاید به این علت که قابل‌دیدن و قابل‌شمارش است.

دو محقق انگلیسی به نام‌های «بویس» و «وود» در این مورد بسیار کنجکاو بودند. آن‌ها می‌خواستند بدانند اگر افراد در دوره‌های روان‌درمانی شرکت کنند، احساس خوشبختی بیشتری دارند یا وقتی‌که درآمد بیشتری نصیبشان می‌شود؟ آنان در سال 2009 تحقیق خود را آغاز کردند و هزاران نفر را سنجیدند.

نتایج بسیار حیرت‌آور بود … آن‌ها دریافتند میزان خوشبختی­ای را که می­توانیم با پرداخت 1300 دلار با روان‌درمانی به­ دست بیاوریم، باید حدود 42000 دلار بپردازیم.

این نتیجه برای که درمانگر هستم، غافلگیرکننده نبود؛ فرض کنید بتوانید روابط بهتر و سالم­تری با همسر، همکاران و اطرافیان داشته باشید، فرزندان سالم­تر و شادتر، استرس و فشار کمتر و زندگی‌ای عاری از خشم و درگیری و سرشار از انگیزه و احساسات داشته ­باشید … هرکدام از این نتایج فوق‌العاده که با جلسات روان‌درمانی قابل‌دستیابی هستند، احساس شادی و رضایت ماندگارتری را در افراد به وجود می‌آورند  تا آن خوشی لحظه­ای که با خریدن یک ماشین جدید یا خانه­ای بزرگ‌تر ایجاد می­شود‌.

سه روش کارآمد را برای افزایش احساس خوشبختی

‌‌ اکنون سه روش کارآمد را برای افزایش احساس خوشبختی در شما ارائه می‌دهیم:

1.با مشکلاتتان روبه‌رو شوید.

اگر به مسائل و مشکلات درونتان توجه کنید، آن‌ها راهی برای رشد و ادامه پیدا نمی­کنند؛ پس سعی کنید مقابل مشکلاتتان بایستید و ببینید که این رویارویی چقدر مفیدتر است.

2.کیفیت روابطتان را بالاتر ببرید.

درمورد همسر، فرزندان، رئیس، همکاران، همسایه‌ها و دوستانتان فکر کنید؛ چون نگاه‌کردن به روابطتان با دیگران، مانند نگاه‌کردن در آینه احساسات خودتان است و کیفیت روابطتان معرف شخصیت واقعی شماست؛ پس روابطتان را پرورش بدهید و آن را محکم کنید؛ زیرا دراین‌صورت خودتان قوی‌تر، شادتر و سرزنده‌تر خواهید بود.

3. آگاهانه و با ذهنی باز زندگی کنید.

سعی کنید برای آینده زندگی نکنید و در گذشته‌ها هم غرق نشوید. هرچند درنظرداشتن آینده و گذشته برای تجربه‌ و برنامه‌ریزی‌کردن مهم است، اما زندگی در «اکنون» مهم‌تر است. بدانید که اکنون مشغول چه‌کاری هستید و چرا و چگونه آن را انجام می‌دهید؛ چون هرچه آگاهانه‌تر زندگی کنید، شادتر خواهید بود. مطمئنا داشتن ثروت دلپذیر است و پول کافی، شما را از استرس‌ها و تنش‌های مالی و اقتصادی دور نگه می‌دارد ولی زندگی و شادی خود را قربانی این پیام اشتباه جامعه امروز نکنید و بدانید ثروت ریشه موثر و کارآمدی برای خوشبختی نیست.

.
منبع: خبر فوری | https://www.khabarfoori.com