ال کارنیتین چگونه باعث چربی سوزی می شود ؟

  • شرح خبر
  • سایر اخبار
ال کارنیتین چگونه باعث چربی سوزی می شود ؟

داشتن اندام متناسب و زیبا مساوی است با اعتماد به نفس بیشتر؛ بنابراین عاقلانه است تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا نه تنها در چشم دیگران خوش بدرخشید بلکه خود نیز از وجودتان احساس رضایتمندی داشته باشید.

در این مقاله شما را با یک مکمل بدنسازی که خاصیت چربی‌سوزی بی‌نظیری دارد، آشنا خواهیم کرد؛ بله ال-کارنیتین موضوع مورد بحث در این مطلب است.

ال کارنیتین چیست ؟
اگر در پی کاهش وزن هستید احتمالا بسیار مشتاقید با انواع قرص چربی سوز قوی در داروخانه آشنا شوید تا با کمک آن راه‌های نیل به لاغری را برای خود هموارتر سازید. اما چنانچه بدنسازی انجام می‌دهید و همزمان به کاهش وزن نیز تمایل دارید، یکی از بهترین قرص‌هایی که می‌توان به شما معرفی کرد بدون شک، ال کارنیتین است. ال-کارنیتین نوعی کارنیتین بوده که از مشتقات اسیدهای آمینه به شمار می‌آید. اسیدهای آمینه سازنده پروتئین در بدن هستند و بسیاری از کارهای مهم دیگر را نیز بر عهده دارند. کارنیتین به بدن کمک می‌کند تا اسیدهای چرب را تجزیه کرده و تبدیل به انرژی کند تا قدرت سلول‌ها افزایش یابد. بدن انسان به طور طبیعی قادر به تولید مقادیر معینی از ال-کارنیتین است اما اگر به دلایلی ال-کارنیتین در بدن به خوبی تولید نشود، احتمالا فرد مجبور می‌شود تا از مکمل‌های حاوی L-carnitine استفاده نماید.

در بدن انسان کبد و کلیه‌ها با استفاده از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین، ال-کارنیتین را تولید می‌کنند. کلیه‌ها همچنین می‌توانند ال کارنیتین را برای استفاده بعدی ذخیره کرده و مقدار اضافی آن را از طریق جریان ادرار از بدن دفع نمایند.

دلایل محبوبیت ال کارنیتین در میان ورزشکاران چیست ؟
ال کارنیتین نقشی کلیدی در ایجاد انرژی برای سلول‌ها دارد. چنانچه اشاره کردیم عملکرد اصلی این ماده کمک به تجزیه اسیدهای چرب به عنوان منبع انرژی است. ال کارنیتین همچنین به حذف برخی مواد زاید از سلول‌ها کمک کرده تا تجمع آنها در بدن برای سلامتی مشکلی پدید نیاورد. در مواردی که کمبود ال کارنیتین در بدن وجود دارد باید از قرص ال کارنیتین استفاده کرد و این قرص فواید دیگری را نیز به همراه دارد:

بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران
از نظر تئوری مکمل ال کارنیتین ممکن است بتواند در طول تمرینات ورزشی از عملکرد بدنسازان و ورزشکاران پشتیبانی نماید. به نظر می‌رسد که مصرف این آمینو اسید متابولیسم عضلات را در حین ورزش‌های بسیار شدید محدود کرده و انرژی لازم را در اختیار سلول‌ها قرار می‌دهد. ورزشکاران معمولا از قرص ال-کارنیتین با هدف چربی‌سوزی استفاده می‌کنند. اگرچه شواهد قطعی برای اثبات این ادعا وجود ندارد اما گزارش مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد که مکمل ال-کارنیتین در لاغری و چربی‌سوزی نقش بسیار موثرتری از دیگر مکمل‌های ورزشی مثل پروتئین وی و گلوتامین داشته و کاهش وزن را با سهولت بیشتری مقدور می‌سازد. نقش ال کارنیتین در ورزش در موارد زیر خلاصه می‌شود:

·      بهبود ریکاوری پس از تمرینات

·      تامین بهتر اکسیژن برای عضلات

·      چربی‌سوزی و کاهش وزن

·      کاهش دردهای عضلانی پس از ورزش

·      افزایش استقامت ماهیچه‌ها

·      افزایش تولید گلبول‌های قرمز

نقش ال کارنیتین در حفظ سلامت قلب
مکمل ال-کارنیتین به بهبود سطح این اسید آمینه در افرادی که دچار نارسایی قلبی هستند، کمک کرده و گردش خون را بهبود می‌بخشد؛ به طوری‌که مدت کوتاهی پس از حمله قلبی با بهبود جریان خون سلامت قلب را به حالت قبل از عود بیماری نزدیک می‌کند. کپسول ال-کارنیتین همچنین می‌تواند به رفع علائم نارسایی قلبی مثل درد قفسه سینه و آریتمی کمک کند.

کمک به درمان سرطان
یکی از رایج‌ترین درمان‌ها برای بیماری سرطان استفاده از شیمی‌درمانی است. مصرف داروهای شیمی درمانی ممکن است سطح ال-کارنیتین را در بدن کاهش داده و کمبود این اسید آمینه را در بدن سبب شود. در این مواقع استفاده از مکمل‌ ال-کارنیتین کارساز بوده و به کاهش علائمی همچون ضعف و خستگی کمک می‌کند. در حال حاضر پژوهشگران در حال تلاشند تا بتوانند با استفاده از مکمل‌های حاوی این آمینو اسید از تخریب بافت‌های بدن بر اثر شیمی‌درمانی ممانعت به عمل آورند اما تحقیقات همچنان ادامه دارند.

بهبود عملکرد کبد و کلیه
گفتیم که کبد و کلیه‌ها مسئول تولید ال-کارنیتین در بدن هستند؛ پس بدیهی است که اگر این اندام‌ها آسیبی ببینند کمبود این اسید آمینه در بدن به وجود آید. در این موارد پزشکان مصرف مکمل ال کارنیتین را به منظور جبران کمبود ال کارنیتین در بدن تجویز می‌کنند.

ال کارنیتین چگونه باعث چربی سوزی می شود ؟
ال کارنیتین در میان مکمل‌های ورزشی از محبوب‌ترین‌ها به شمار می‌آید زیرا ورزشکاران معتقدند که خاصیت فوق‌العاده‌ای در کاهش چربی‌های بدن دارد. اجازه دهید بررسی کنیم که این باور از کجا منشا می‌گیرد؟

سوزاندن اسیدهای چرب برای تولید انرژی
از آنجایی که ال-کارنیتین به سوزاندن اسیدهای چرب جهت تولید انرژی کمک می‌کند، بسیاری از افراد بر این باورند که مصرف بیشتر این ماده در قالب مکمل بدنسازی می‌تواند در کاهش وزن آنها موثر باشد. باید بگوییم که بسیاری از مطالعات به طور کامل این فرضیه را تائید می‌کنند. در مروری بر 9 آزمایش مختلف، محققان شواهدی را برای اثبات این ادعا یافتند. آنها مشاهده کردند که افرادی که از قرص ال کارنیتین استفاده کرده‌اند در قیاس با سایرین 1.3 کیلوگرم وزن بیشتری را در کنار ورزش از دست داده‌اند.

 

نتایج تحقیقات مختلف روی خاصیت چربی سوزی ال کارنیتین
بدن انسان بسیار پیچیده است و هر مسئله از ابعاد گوناگونی باید مورد بررسی قرار گیرد. با اینکه بسیاری از مطالعات تاثیر خاصیت چربی‌سوزی ال کارنیتین را مورد تائید قرار داده‌اند اما با این حال بسیاری دیگر از پژوهش‌ها نتایجی کاملا برعکس نشان می‌دهند. مثلا در یک مطالعه 8 هفته‌ای روی 38 زنی که 4 بار در هفته ورزش انجام داده بودند، مشخص شد تفاوت خاصی میان کاهش وزن افرادی که این مکمل را استفاده کرده‌اند و اشخاصی که آن را مصرف نکرده‌اند، وجود ندارد. از این رو می‌توان گفت که نقش ال کارنیتین در چربی سوزی بدن به طور کامل تائید نشده است و هنوز به تحقیقات جامع‌تری نیاز است.

بر اساس برخی دیگر از مطالعات می‌توان گفت که احتمالا ال کارنیتین در چربی‌سوزی افراد چاق و مسن نقش پررنگ‌تری نسبت به افراد جوان و فعال دارد. با این حال این اسید آمینه در قالب مکمل در صورتی می‌تواند کاملا موثر باشد که در کنار رژیم غذایی مناسب و انجام منظم تمرینات ورزشی مورد مصرف قرار گیرد.

بهترین زمان مصرف ال کارنیتین برای ورزشکاران
در انواع گوشت و غذاهای دریایی شما می‌توانید مقادیر اندکی از ال کارنیتین را بیابید. اما اگر به هر دلیل قصد استفاده از این آمینو اسید را به صورت محلول، قرص یا کپسول دارید، باید بدانید که دوز معمول آن بین 500 تا 2000 میلی‌گرم در روز است. با این حال در بسیاری از منابع عنوان شده که برای افزایش چربی‌سوزی می‌توانید 2 تا 4 گرم ال کارنیتین را در 2 یا 3 وعده مورد استفاده قرار دهید. از آنجایی که ال کارنیتین به سرعت جذب بدن می‌شود، بهترین زمان مصرف آن را می‌توان صبح پس از بیدار شدن یا درست قبل از شروع تمرینات ورزشی دانست.

عوارض ال کارنیتین چیست ؟
مطالعات نشان می‌دهند که تا 2 گرم مصرف ال-کارنیتین در روز کاملا بی‌خطر و عاری از عارضه جانبی است. در تحقیقی که افراد در آن روزانه از 3 گرم ال کارنیتین استفاده می‌کردند نیز هیچ نوع اثر منفی از مصرف این اسید آمینه گزارش نشد. با این حال در موارد نادر ممکن است عوارض خفیفی مثل حالت تهوع و درد معده مشاهده شود. از طرف دیگر مکمل‌های ال کارنیتین ممکن است در طولانی مدت سطح تری متیل آمین ان اکساید (TMAO) را در خون افزایش دهند که در این صورت خطر بروز تصلب شرایین بیشتر خواهد شد. بنابراین در مورد استفاده از این مکمل حتما با پزشک مشورت کنید تا طول دوره مصرف و همچنین دوز مصرفی را به طور کامل برای شما مشخص نماید.

گفتار آخر
باور عموم بر این است که مکمل ال کارنیتین می‌تواند با سوزاندن اسیدهای چرب به چربی‌سوزی و کاهش وزن کمک کند. اگرچه همان‌طور که به تفصیل اشاره کردیم، تحقیقات در این زمینه کامل نیست اما بسیاری از ورزشکاران نقش ال کارنیتین روی چربی سوزی بدن خود را به وضوح مشاهده و تائید می‌کنند. نکته اینجاست که اگر شما نیز قصد دارید از این مکمل در کنار ورزش استفاده کنید، بهتر است همزمان رژیم غذایی مخصوص لاغری نیز داشته باشید تا شاهد اثربخشی بهتری باشید.

نامک: how L-carnitine helps fat burning

متا: از میان مکمل های ورزشی ال کارنیتین در زمره محبوب ترین ها قرار می‌ گیرد زیرا علاوه بر بهبود کارایی ورزشی در چربی سوزی نیز نقشی پررنگ دارد.

 

 

.
منبع: خبر فوری | https://www.khabarfoori.com

ال کارنیتین چگونه باعث چربی سوزی می شود ؟