۶ مورد از عوارض نخوردن سحری بر روی سلامت بدن

تاریخ / 25 فروردین

  • شرح خبر
  • سایر اخبار

به همین خاطر هم توصیه می‌شود که روزه‌داران، هر دو وعده را صرف کرده و از حذف آن‌‌‌ها خودداری کنند. در این مقاله به عوارض نخوردن سحری اشاره می‌کنیم و به شما خواهیم گفت که چرا باید وعده سحری را در ماه رمضان جدی بگیرید و در صورت غفلت چه مشکلاتی برای سلامت بدن اتفاق می‌افتد.

چرا باید سحری بخوریم؟

هر چند برای برخی افراد بیدار شدن در سحرهای ماه رمضان کار چندان راحتی نیست و ترجیح می‌دهند سحر را قبل از خواب بخورند یا کلا نخورند،‌ اما متخصصان تغذیه این کار را نادرست و برای سلامتی خطرناک می‌دانند و درباره تاثیرات منفی و مضرات نخوردن سحری هشدار جدی می‌دهند. فراموش نکنید که خوردن سحری انرژی و آب مورد نیاز بدن را در طول زمان روزه گرفتن تامین می‌کند.

در ضمن نباید از خاطر ببرید که مواد غذایی که در وعده سحری میل می‌کنید، برای سلامت و تامین انرژی و آب بدن بسیار مهم است. البته اگر در طول ماه رمضان به هر دلیلی نتوانید یک تا دو شب را برای خوردن سحری بیدار شوید، مشکل چندان حاد و بزرگی ایجاد نمی‌شود ولی نخوردن سحری به صورت مدام و بیش از این میزان نرمال، حتما سلامت‌تان را به خطر خواهد انداخت.

چرا زمان خوردن سحری مهم است؟

فراموش نکنید بازه زمانی که برای خوردن سحری از خواب بیدار می‌شوید، بسیار مهم است. غذای وعده سحری را نباید خیلی زودتر یا دیرتر از زمان درست آن بخورید، چون این کار نه تنها گرسنگی در طول روز را برای‌تان کمتر نمی‌کند، بلکه خوردن برخی مواد غذایی در کنار رعایت نکردن بهترین زمان سحری خوردن، باعث گرسنه‌تر یا تشنه‌تر شدن یا حتی باعث ایجاد عوارض‌ جدی بر سلامت عمومی بدن به خصوص دستگاه گوارش‌تان خواهد شد.

زمان مناسب برای خوردن سحری چه ساعتی است؟

بر اساس احکام دینی به محض این که اذان شروع می‌شود، روزه‌دار به هیچ عنوان نمی‌تواند خوردن و آشامیدن را ادامه دهد یعنی با شروع تلاوت اذان و به سبب وارد شدن به وقت روزه‌داری، روزه‌دار از هر نوع خوردن و آشامیدن منع می‌شود. بنابراین به فتوای همه مراجع دینی اگر روزه‌دار از شروع اذان تا آخر آن چیزی بخورد و بیاشامد، روزه‌اش باطل می‌شود و کفاره بر او واجب شده و باید قضای آن روزه را نیز بگیرد.

اما بهترین زمان برای بیدار شدن به منظور سحری خوردن ۱/۵ ساعت قبل از اذان است. از آن‌جایی که وعده سحری، به عنوان وعده اصلی در ماه رمضان به حساب می‌آید، نباید با عجله و سریع خورده شود. همچنین شما در این مدت باید به تدریج آب و مواد غذایی مورد نیاز بدنتان را مصرف کنید. به همین خاطر نیاز به زمان کافی برای رساندن مواد غذایی به بدن‌تان دارید.

عوارض نخوردن سحری در ماه رمضان

همان‌طور که گفته شد، حذف کردن سحری از وعده‌های غذایی خطراتی را برای سلامتی به دنبال دارد، این خطرات در مورد نوجوانان و کسانی که در سن بلوغ هستند، زنان و کسانی که بیماری‌های مختلف و مشکلات سلامتی دارند یا داروی خاصی را به صورت مرتب مصرف می‌کنند و همچنین کسانی که کاهش یا افزایش وزن بیش از حد نرمال دارند، بیشتر است. اما اگر سحری نخورید چه اتفاقی می‌افتد؟‌

زخم معده

اگر کمی در مورد توصیه های طب سنتی در ماه رمضان بدانید، حتما از این موضوع اطلاع دارید که برای افرادی که طبع گرم دارند و عموما هم لاغر هستند، «زخم معده» از مهم‌ترین عوارض نخوردن سحری در طول ماه رمضان است.

این اتفاق به این دلیل می‌افتد که بدن برای رفع نیاز‌های خود سراغ مواد معدنی و مغذی می‌رود که از راه خوردن مواد غذایی به بدن وارد می‌شود. پس اگر در معده چیزی پیدا نکند و خالی باشد، بافت آن دچار آسیب جدی خواهد شد. در نتیجه به مرور باعث ایجاد التهابات و زخم معده می‌شود. زخم معده در افرادی که کاهش وزن دارند، شایع‌تر است.

سوخت ناقص چربی‌ها

در کنار مواد مغذی، چربی‌های مفید از مواد ضروری برای تامین انرژی مورد نیاز بدن هستند. یکی از عوارض نخوردن سحری در ماه رمضان این است که بدن برای تامین نیاز‌های خود و برای سوخت و ساز، به سراغ چربی‌های ذخیره شده در بدن می‌رود و اگر سحری نخورده باشید، سوخت ناقص چربی‌ها اتفاق می‌افتد.

دهیدراته شدن یا کم آب شدن بدن و عوارض آن

«کم آبی یا دهیدراته شدن بدن» از جدی‌ترین عوارض نخوردن سحری است. بدن آب مورد نیاز خود را از غذاها،‌ سالاد،‌ میوه‌های آبدار، شربت یا آب به دست می‌آورد. اگر میزان آب بدن در طول ماه رمضان به طرز چشم‌گیری کاهش یابد، عوارض جبران ناپذیری را رقم خواهد زد.

این مشکلات سلامتی عموما شامل سردرد در ماه رمضان، مشکلات و کم‌کاری کلیه، عارضه یبوست، از بین رفتن تعادل الکترولیت بدن، کاهش یا افزایش فشار خون، سرگیجه، خستگی، خشکی پوست بدن به خصوص خشکی در ناحیه لب‌ها، خشکی دهان و کاهش متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود. در ضمن فراموش نکنید که آبی را که در زمان سحری میل می‌کنید، نباید بین وعده غذایی باشد. ۳۰ دقیقه قبل و بعد از اتمام سحری، بهترین زمان برای نوشیدن آب است.

ایجاد بوی بد دهان

از شایع‌ترین اتفاقاتی که برخی روزه‌داران در ماه رمضان تجربه می‌کنند، بوی بد دهان است. هر چند راه‌های از بین بردن بوی بد دهان در ماه رمضان وجود دارد ولی در مورد کسانی که سحری نمی‌خورند، این مشکل شایع‌تر است. از طرفی، سوخت ناقص چربی‌ها در اثر نخوردن سحری باعث ایجاد ترکیبات «کتونی» در بدن می‌شود که عامل اصلی ایجاد بوی بد دهان هستند.

افت قند خون

بدن شما قند یا لاکتوز مورد نیاز خود را از غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌خورید به دست می‌آورد ولی این به این معنی نیست که در طول ماه رمضان باید قند یا شکر بیشتری مصرف کنید. اتفاقا برعکس! باید تا حد ممکن خوردن شیرینی‌های ماه رمضانی بسیار شیرین و قندهای ناسالم را کاهش داده و آن را با قندهای سالم که بتوانند سوخت و ساز بدن را به خوبی پیش ببرند، جایگزین کنید.

خوردن میوه‌ها یا نوشیدنی‌های ولرم با عسل و خرما می‌تواند تا حد زیادی قند بدن را جبران کند. در غیر این صورت و در صورتی که سحری نخورید، باید منتظر افت قند خون و تبعات ناشی از آن باشید.

رفلاکس معده

ترش کردن یا رفلاکس معده که به برگشت اسید معده به مری گفته می‌شود از جمله شایع‌ترین عوارض نخوردن سحری است. مهم‌ترین دلیل این اختلال سلامتی این است که فرد اگر در وعده سحری غذا نخورد، در وعده افطار آن را جبران خواهد کرد.

رعایت نکردن اصول خوردن افطاری در ماه رمضان باعث ایجاد سنگینی و در نتیجه برگشت اسید معده به مری یا ترش کردن معده خواهد شد. البته غذاهایی که برای افطاری خورده می‌شوند هم تاثیر زیادی در ایجاد این مشکل دارد.

.
منبع: خبر فوری | https://www.khabarfoori.com

همچنین ببینید: